ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق

گروه انرژی- قیمت نفت همزمان با هشدار تحلیلگران نسبت به احتمال ریزش قیمت‌ها به دنبال رشد بیش از ۱۳ درصدی که طی یک ماه اخیر داشته‌اند، دیروز با کاهش روبه‌رو شد.
اما با وجود این کاهش، بازارهای نفت به دلیل کاهش شکاف بین عرضه و تقاضای قوی جهانی، همچنان از وضعیت مناسبی برخوردار است. بهبود عوامل بنیادین بازار موجب شده قیمت هر دو شاخص نفتی نسبت به اوایل ماه دسامبر حدود 13 درصد افزایش یابد.
با وجود فعالیت‌های حفاری در آمریکا و کانادا که نشان‌دهنده افزایش تولید نفت آمریکای شمالی در ماه‌های آینده است، تداوم اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک و روسیه موجب شد قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم‌های سه سال گذشته باقی بماند.
بهای معاملات آتی نفت برنت که اوایل روز گذشته به 37/69 دلار رسیده بود، به 07/69 دلار در هر بشکه کاهش یافت که ۱۸ سنت کمتر از قیمت نهایی روز گذشته بود.


نفت برنت روز دوشنبه به 37/70 دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود که افت سه ساله قیمت نفت آغاز شد.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با پنج سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه، 68/63 دلار در هر بشکه بود. قیمت پایه نفت آمریکا روز سه‌شنبه به 89/64 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.نوربرت روکر، رییس بخش تحقیقات کالایی بانک سوییسی جولیوس بائر در این باره گفت: «اصلاح قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد... (زیرا) انتظارهای صندوق‌های اتکایی برای افزایش بیشتر‌ قیمت نفت، به میزان بیش از اندازه‌ای رشد داشته است.»
وی گفت: عوامل پرریسک سیاسی نظیر بحران قطر، تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق و همچنین اعتراض‌های ایران به عنوان عوامل احتمالی تقویت‌کننده کاهش قیمت نفت هستند که تاکنون منجر به اختلال قابل توجهی در عرضه نفت نشده است.طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، مدیران سرمایه قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت و برنت را به رکورد بالایی رسانده‌اند.
وانگ تائو، تحلیلگر موسسه تامسون رویترز هم گفت: قیمت نفت برنت ممکن است به حدود 68 دلار و 50 سنت کاهش یابد. با این حال‌ تجار همچنان معتقدند وضعیت کلی بازار نفت مطلوب است و کاهش شدید قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد.
از سویی گلدمن‌ساکس در یادداشتی اعلام کرد: روند رشد قیمت نفت بیش از هر چیز ناشی از بنیادهای قوی بازار بوده به گونه‌ای که تقاضای بالا و پایبندی به توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شتاب گرفته است.
طبق اعلام این بانک، سطح کنونی قیمت نفت بالاتر از هزینه تولید آن در مناطق مختلف است و این مساله می‌تواند موجب رشد تدریجی سرمایه‌گذاری و حفاری شود.
با وجود کاهش قیمت‌ها در روز جاری، بازار نفت در مجموع تحت تاثیر محدود شدن عرضه و تقاضای جهانی قوی به خوبی پشتیبانی شده است. عوامل مثبت عرضه و تقاضا کمک کردند قیمت‌های پایه حدود ۱۳ درصد از اوایل دسامبر تاکنون افزایش پیدا کنند.
بر اساس گزارش رویترز، کشورهای عضو اوپک و روسیه با هدف حذف عرضه مازاد و حمایت از قیمت‌ها محدود کردن عرضه را در ژانویه سال میلادی گذشته آغاز کردند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به این کاهش تولید ادامه دهند اما محدودیت‌های تولید آنها با رشد مطلوب تقاضا همزمان شده است.
اما عامل بزرگی که مانع رشد بیشتر قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ شد، افزایش تولید آمریکا بوده که به دلیل سرمای شدید در آمریکای شمالی و تعطیلی برخی از تاسیسات به طور موقتی با کاهش روبه‌رو شده و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت ماه جاری به ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند، از 8/9 میلیون بشکه در روز در دسامبر به 5/9 میلیون بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است.
با این وجود اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید آمریکا به زودی به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند.از سویی شرکت آمریکایی شورون نیز به دنبال فروکش کردن تنش‌ها در شمال عراق، قصد دارد فعالیت حفاری در منطقه کردستان را از سر گیرد.این غول نفتی آمریکایی قصد دارد چاه «سارتا ۳» در شمال اربیل را حفاری کند. این شرکت در اکتبر به دنبال تنش‌های ژئوپلیتیکی که در منطقه به وجود آمد، فعالیت اکتشاف را به طور موقت متوقف کرده بود.
فعالیت‌های نفتی در شمال عراق به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان و اختلاف این منطقه با دولت مرکزی در بغداد و بازپس‌گیری کنترل میادین نفتی کرکوک از نیروهای کرد توسط ارتش عراق مختل شد. با این ‌همه برخی از تولید‌کنندگان مانند DNO ASA و جنرال انرژی حتی در زمان اوج تنش‌ها نیز کردستان را ترک نکردند.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور